Direktlänk till inlägg 23 september 2011

Alkohol

Av Mian - 23 september 2011 21:15

Eftersom jag antagligen dricker en del alkohol nu när jag är utomlands på semester passar jag på att tidsinställa ett inlägg om alkohol:


Alkohol har många negativa sidor som ni alla vet. Det psykiska har många av er säker upplevt; ångesten dagen efter, pinsamheter och jobbiga konsekvenser. Till det fysiska hör också att bli bakis, få sämre förmåga, muskler bryts ner, du blir lättare tjock, mer sugen på skräpmat osv.


En funderare: jag ger två exempel om hur olika en fylla kan se ut kalorimässit:

Exempel 1:
En kväll med grabbarna, en halv platta bärs, någon grogg, grillat kött med bearnesesås & pommes samt en kebabtallrik som fyllekäk för att morrondagen efter beställa en bakispizza? Ojoj jag kan inte ens föreställa mig hur mkt kalorier det där är, bara ölen blir typ 2000kcal!


Exempel 2:

Tjejkvällen startar med en sallad med vännerna med några glas vin till, för att sedan dricka några drinkar på lightläsk, sprit och bär. Kanske ta någon "sprit-shot" till något kul spel. Skippa fyllekäket & onyttigt snacks.. En sådan kväll hamnar på kanske 1300kcal, det är inte alls speciellt mycket kalorier för en sådan kväll!


Får man sig kanske en tankeställare? Både exemplen "grabbgänget" & "tjejgänget" umgås, har roligt tillsammans, blir lika fulla, båda dricker gott. Skillnaden på kaloriintaget är enorma men de har exakt samma förutsättningar för att ha en lika rolig & betydelsefull kväll? DU som inte bryr dig om hur din kropp mår och ser ut drick vad du vill och keka vad du vill när de festar, men du som fortfarande vill gå ner i vikt och inte totalsvulla en utgång, välj de nyttigare alternativen det kmr du tjäna på!


* Undvik öl, cider & sliskiga drinkar!

* Drick vin, sprit eller någon kalorisnål drink

* Shotta är för en gångs skull "bra"

*Fundera på om tillfället är värt att ens dricka på

* Skippa fyllekäket helt (om du "måste", ha färdiglagad mat att värma i micron)

* Undvik  snacks, (du kan få svårt att sluta)

* Ät vanlig mat dagen efter (En köttbit me sallad & sås är galet gott det också)

* Skippa tanken att bara för man syndat i alkohol kan man äta vad som helst


Perioder innan då jag "bantat" och valt de rätta tillfällena att dra ut, drack jag kalorisnåla drinkar (vodka, lime, hallon & loka), då innehåller en drink typ 150kcal=Nada. Det jämförbart med en liten burk öl och det krävs bra mkt mer öl för att bli full, och dessutom mkt sämre kalorier. Vodka innehåller mkt "tomma kalorier" men knappt nåra kolhydrater alls :) Å och man exempelvis skulle dricka en halv sjuttis vilket är jääkligt mkt och iaf jag blir kalasfull blir det typ 750-800kcal! Om du blandar med en 1,5liters sprite innehåller bara läsken 700kcal, alltså lika mycket som bara alkoholen.. Om du istället blandar med lightläsk blir detinga extra kalorier. Det går alltså att få en bra fylla utan speciellt mycket kalorier! När du dricker arbetar kroppen mer för att förbränna alkoholen, samtiigt som den "stannar upp" det vanliga kroppsarbetet.. Om du inte ätit allt för mkt under dagen, skippar fyllematen, dricker kalorisnålt och dessutom dansar, ja då är det inte så farligt med att parta loss!


Man måste få ha kul ibland, alkohol dricker man för att det är socialt, roligt & för att känna berusning? Jag tycker det är mycket mer värt att unna sig en festkväll istället för 2 hg godis en fredagkväll!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mian - 7 februari 2013 23:05

  Jag gör i princip alltid storkok.. Har varken tid eller lust att laga mat varje dag.. Köpte 1,5 kilo färsk laxfile på ica och får på så sätt massa matlådor :) Laxen penslade jag i olivolja för att den ska få lite yta och sen in mitten i ugnen...

Av Mian - 6 februari 2013 19:09

vart sjuk och inte orkat göra nånting på nästan hela vecka.. Ingen aptit, ingen ork, inget kul :(Vill inget annat än att komma igågn igen! ...

Av Mian - 1 februari 2013 09:16

Beställt nya skor för mina powerwalks! Easy Tone, har ett par innan och dom rekommenderar jag starkt! inte för att man får värsta röven av bara en promenad som reklamen försöker lura oss på men det tar lite mer det gör det (: och dessutom skonsamt fö...

Av Mian - 31 januari 2013 17:30

Tränat 1-2 gånger varje dag nu under en veckas tid, sen jag blev frisk från den vidriga febern. Vill verkligen träna idag men jag vet att min kropp behöver återhämta sig.. Det suger när man verkligen vill träna men inte "får" eftersom kroppen tar mer...

Av Mian - 30 januari 2013 17:23


Bästa mellanmålet/frukosten/lunchen !! Tina hallon i micron, i med sukrin (sötningsmedel), kvarg, vaniljpulver & lite vatten/mjölk/fil för att inte få så tjock konsistens! Smakar ungefär som en blandning av fruktyoughurt & dessert! MUMS FILLI...

Presentation


Kämpar för att gå ner i vikt och få en snyggare kropp! Ni får följa min vardag, träning, kost, tips & tankar.

Sök i bloggen

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29
30
<<<
September 2011 >>>

Senaste inläggen

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards